.nu

Skolarbeten och uppsatser från högstadiet och gymnasiet
Sök skolarbeten

Bilen nu och då

Ämne: Färdmedel
| Mer

Hur var det förr i tiden? Hur är det idag? Hur blir det i framtiden?

Jag har valt att skriva en analys om bilen. Hur det var förr i tiden, hur det är nu och hur det kan bli i framtiden.

Dåtid

Från början hade man inga bilar utan använde häst och vagn. Man reste oftast inte så långt eftersom det tog lång tid och vägarna var dåliga. År 1709 uppfanns den första ångmaskinen av Thomas Newcomen. Ångmaskinens uppgift var då att pumpa ut vatten ur gruvor. År 1765 utvecklades den av James Watt till ett snurrande hjul istället så att man även kunde använda den till att driva maskiner och transportera människor. Man hade en sorts vagn med en ångmaskin som rullade på en järnvägsräls. Detta var en mycket bra uppfinning som vi fick stor användning för och utvecklade. Det fanns några andra uppfinnare som tillverkade en liknande version av ångvagnen. Gottlieb Daimler och Carl Benz tillverkade ungefär samtidigt de första bensindrivna fordonen som funkade bra men de var väldigt dyra så amerikanen Henry Ford släppte år 1908 sin bensindrivna bil “Model T” som även det vanliga folket hade råd att köpa.

Nutid

Hur ser de då ut idag? Jo, om man jämför de nya bilarna vi har idag med de första som hade en ångmotor är det en stor skillnad. Tekniken har gått mycket framåt och hela tiden finns folk som försöker komma på nya bra idéer. Utseendet har även ändrats, idag är det inga vagnar med motorer utan det finns många andra olika modeller. Bilarna vi använder idag har framförallt bensin som bränsle men även diesel är ganska vanligt. Diesel används framförallt i lastbilar eftersom dieselmotorn är bättre anpassad till tunga fordon. Varje år bränns ca 6 miljarder liter bensin och 4 miljarder liter dieselbränsle bara i Sverige. Vi måste verkligen minska dessa siffror om vi vill ha kvar vår natur och rädda miljön. För det är ju den största nackdelen med bilarna idag.
År 1989 förbättrade man kraven på avgasreningen i bilarna. Det renar utsläpp av t.ex. Kväveoxider och kolväten men inte koldioxiden som då ökar växthuseffekten. När det kommer för mycket koldioxid och även andra gaser i atmosfären stiger temperaturen på jorden. Det innebär klimatförändringar på jorden med stora konsekvenser. Minskar vi utsläppen kan vi få ett bättre klimat, mindre naturkatastrofer och hindra djur och växter från att dö ut. Därför måste vi försöka hitta bättre bränslen och göra miljövänligare bilar. Vi vet också att oljan inte kommer att räcka hur länge som helst. Hur skulle det bli om vi varken kunde köra bil, flyga eller åka båt? Det skulle inte funka i dagens samhälle.
Enligt bilindustriföreningen “Bil Sweden” har försäljningen av miljöbilar ökat och tros öka ännu mer det kommande året. År 2007 såldes ca 300 000 miljö personbilar här i Sverige. De miljöbilarna som säljs mest har etanol- eller fordonsgas som bränsle. Det finns även andra alternativ som t.ex. elbilen.
• Fordonsgas består av biogas eller naturgas eller en blandning av de båda. Det är ett mycket bättre bränsle än både bensin diesel.
Naturgas är en blandning av kolväten, främst metan och fås när man utvinner olja eller tas från under marken. Det används inte bara som bränsle i bussar och bilar utan även i kraft- och värmeverk och inom industrin. Naturgas finns än så länge bara i delar utav Sverige och täcker bara ca 2 % av hela energiförsörjningen vilket är en lång siffra om man kollar internationellt där naturgasen täcker ungefär 25%. Användningen av naturgas innebär framförallt minskade koldioxidutsläpp. Det är billigare än bensin och det behövs inte heller lika stor mängd för användningen.
Biogas består även det främst av metan och kan utvinnas från nedbrutet material från soptippar och reningsverk. Biogasen används som bränsle i fordon, till el- och värmeproduktion och inom industrin. Det sägs vara det miljövänligaste bränsle vi har idag och minskar t.ex. Koldioxid- och kolväteutsläppen mycket samtidigt som det är billigare än bensin.
• Etanol (E85) framställs genom jäsning av olika kolhydrater som t.ex. vete och sockerrör. Bränslet etanol eller så kallade E85 består av 85 % etanol och 15 % bensin och andra bränsletillägg.
Det går åt mer etanol än bensin för att köra en viss sträcka (ungefär 30-35 % mer) men de fossila utsläppen är betydligt lägre. Etanolen är billigare än bensin och antalet mackar med etanol ökar hela tiden.
• Elbilen drivs av en elmotor och har ett laddningsbart batteri. Den går inte lika snabbt som en vanlig bil ännu men det håller på att utvecklas. Bilarna som sålts i Sverige har haft batterier som hållit till att åka 5-8 mil på raken. Elhybriden är en sorts elbil som har både en elmotor och en förbränningsmotor. Den sänker utsläppen men inte lika mycket som en vanlig elbil men är effektivare för ägaren eftersom man kan åka längre sträckor.

Framtid

Tekniken går mycket framåt och det kommer den fortsätta att göra. Det kommer att bli strängare krav på bilarna och trafiken kommer säker fortsätta att öka. Forskare kommer att fortsätta att komma på nya bränslen och förbättra dem.
Även om etanolen är miljövänligare än bensin har även det konsekvenser för oss människor, kanske inte i länder som Sverige där vi har det bra men i fattigare länder där allt vete, alla sockerrören, majsen och sojan växer och skövlas
I Brasilien växer sockerrören bra eftersom det är ett bra klimat och det blir billigt för jordbrukaren. Men det krävs 560 kilo sockerrör bara för att fylla en tank i en bil så de som jobbar på de stora jordbruken jobbar hårt för lite pengar. Men hur ska vi då göra med bränslena? Vi är beroende av bilar och även ganska lata. Ofta tar man kanske bilen även om man inte ska åka särskilt lång bara för att det är lättare. Förhoppningsvis börjar man åka mer buss, spårvagn och tåg. Vi måste göra det i alla länder, inte bara Sverige om det ska funka. Vi har redan idag andra alternativ. Ett av dem är spårbilen. I en stad i Sydney använder man sig av dem och även i USA där de fungerar som en taxi ungefär. Vi här i Sverige ska prova denna ide för att se om det kan bli något alternativ här i framtiden.
I Uppsala bygger man nu testbanan och om den funkar bra hoppas forskare att vi ska kunna använda den inom de närmsta 30 åren. Spårbilen fungerar lite som en hiss som åker sidledes på en bana några meter upp i luften. Vagnen är eldriven, automatisk styrd och kan åka ganska snabbt. Det är säkrare än bilen och en vagn kan rymma 1-5 personer. Innan man sätter sig i bilen ställer man in vart man vill åka på en dator där det finns ett antal stopp platser att välja mellan.
Jag tycker att det är en bra ide men jag tror inte att den kommer att ersätta bilen. Det blir rörigt och konstigt med en massa “rälsar” istället för gator. Jag tror däremot att det skulle kunna bli som en spårvagn eller buss som kan användas i stora städer.
Lisa Mölne

Bilen nu och då, 3.2 out of 5 based on 18 ratings
| Mer
Betygsätt Bilen nu och då


Relaterade skolarbeten
Nedanstående är skolarbeten som handlar om Bilen nu och då eller som på något sätt är relaterade med Bilen nu och då.

Kommentera Bilen nu och då

« | »


Warning: fopen(./.ips1.txt) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2

Warning: fopen(./.ips1.txt) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2

Warning: fopen(./.ips1.txt) [function.fopen]: failed to open stream: Permission denied in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2

Warning: fopen(.SIc7CYwgY) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2

Warning: fopen(/var/tmp/.SIc7CYwgY) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2