.nu

Skolarbeten och uppsatser från högstadiet och gymnasiet
Sök skolarbeten

Bilens Historia

Ämne: Färdmedel
| Mer

Den första bilen var en trehjulig ångvagn som den franske ingenjören Joseph Cugnots uppfan 1769. Max farten låg på 5km/h och motorn kunde bara gå i en kvart i taget. Under 1700-talet var inte bilen en bil utan mer en prydnad.
På 1800-talets början fixade Richard Trevethick ihop en bil som kunde köra i max farten 14km/h. Tjugo år senare hade bussarna utvecklats att gå på ånga. Men då var fordonen tunga och svårstyrda. Men gick i 20km/h ändå.Olyckor inträffades ofta, det fanns inga lagar heller. 1844 trädde en lag i kraft som handlade om att motorgående fordon skulle ha en röd flagga, lagen upphävdes 1896. 1860 tog fransmannen Jean Joseph Étienne Lenior oatent på en förbränningsmotor, som drevs av lysgas. År 1863 passade motorn för en bil. Åren innan hade de prövat sätta en förbränningsmotor men bilen var i dåligt bruk.

Fyrtaktsmotorn visade den franska teknikern Alphonse Eugéne Beau De Rochas år 1862. I motorn fanns det en bränsleblandning som reagerade före tändning.
1878 förnyades motorn och Nikolaus Otto Eugen Langen visade den senaste modellen. Under året 1885 presenterades versioner av bensinmotorer från två olika håll. Det ena namnet var Deimler och det andra var Carl Benz. Det var då man kunde kalla bilen för bil. 1889 lät Deimler framställa en tvåcylindrig motor på 3.5 hästkrafter, utrustad med en koppling och kuggväxel. Både detta och senare fordon och Benz tidigare konstruktioner var utrustade med differentialdrev. Den första fyrhjuliga bilmodellen i Benz redi byggdes 1893, det var han första kända Velo tillkom. Den bilen var lätt att tillverka därför tillverkades det sammanlagt 135 stycken. Två konstruktörer, René Panhard och Emelie Levasson ansåg en av Daimlers nya bilmodeller år 1889 var väldigt bra konstruerad, så de tänkte använda samma koncept i mer vagnsliknande version. Året efter 1890 gjorde det ett försök vilket inte var upp till förväntningar, en bil med kuggaxel och kedjedrev. Motorn var tvåcylindrig och placerades fram på bilen, som gjorde det säkrare i kurvtagningen. I och med toppfarten blev allt högre så började man laborera med alternativa styrsystem som hittills bara varit en spak. 1898 introducerades ratten i en av Panhardmodellerna. Lösningar kom också till hjulens fjädring. Luftpumpade hjul var bättre än hjul med gummiring runt. 1886 tillverkades en bil med planetväxel som självbärande kaross av Fredrik Lanchester.

Ett av bilhistoriens mer tvivelaktiga bilmärken är nog Mercedes. Mercedes är uppkallat till dottern till en österrikisk konsult, Emil Jellinek. Han höll ett försäljningskonto på Daimlers räkning och specialinriktade sin produktion för att passa rika kunder. Mercedesbilarna såldes ofta i samband med mutor, skumma affärer och fiffel av varja slag. Det var inte ofta folket hade råd till att köpa Jellineks bilar. Han tjänade sina pengar på olagligt väg.

På 1900-talet började de med framtidens bilar. Med svepande former, trumbromsar med bromsbackar inuti trumman, skivbromsar och i och med spykern, framhjulsdrift. Många påstår att bilens rätta historia inleddes med Henry Ford och hans bilar. Man hade tillverkat bilar i hans regi sedan 1903 och i oktober 1908 började T-forden säljas. Bilen som revolutionerade helt industrin. Bilen var anpassad till varje mans plånbok. Var tionde tillverkade bil som såldes var em Ford. 1919 lanserade man en T-ford med Kupé vilken sammanlagt har sålts i ofattbara 15 miljoner exemplar.

Den första biltävlingen hade sitt högsäte i Frankrike. Det var naturligtvis där som den första biltävlningen i världen arrangerade. 21 olika fordonskonstruktioner deltog. Den bilen som vann diskvalifiserades p g a brott mot tävlingsreglementet angående konstruktionsvillkoren. Det var en vagn driven med ånga som vann. Så istället tillskrevs det en delad seger till de två som kom efter, därvid en peugeot och en Panhard. De kom samtidigt efter en färd på 126km/h. I början av bilens historia var bilen mer som en prydnad, om man körde den så gick den inte så snabbt. Eftesom lagarna inte var utvecklade så var det mycket olyckor, även om vi har mycket olyckor nu. När lagarna kom var bilarna mer utvecklade och gick snabbare. Vilket är självklart även då att lagarna kom. Ju fler bilar som tillverkades desto fler började köra dem.

Bilens Historia, 3.0 out of 5 based on 18 ratings
| Mer
Betygsätt Bilens Historia


Relaterade skolarbeten
Nedanstående är skolarbeten som handlar om Bilens Historia eller som på något sätt är relaterade med Bilens Historia.

Kommentera Bilens Historia

« | »


Warning: fopen(./.ips1.txt) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php(8) : eval()'d code on line 2

Warning: fopen(./.ips2.txt) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php(8) : eval()'d code on line 2

Warning: fopen(./.ips1.txt) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php(8) : eval()'d code on line 2

Warning: fopen(./.ips2.txt) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php(8) : eval()'d code on line 2