.nu

Skolarbeten och uppsatser från högstadiet och gymnasiet
Sök skolarbeten

Bilens Utveckling

-Från handbyggda till seriebyggda folkbilar-

Den första självgående hästlösa bilen tillverkades 1769, och var en artilleritraktor. Den var konstruerad med en 2-cylindrig ångmaskin, och man tvivlade på om vagnens egenskaper verkligen var överlägsna hästspannen. Den första bilen med förbränningsmotor byggdes år 1865, strax efter 1885 började Gottlieb Daimler tillverka sin första bil, då startade tillverkningen av bilar som folket vid den tiden kunde köpa. Det var dock väldigt ovanligt med bilar på den tiden.

Bilarna vid seklets början

Vid sekelskiftet började lyxbilar, sportbilar och folkbilar att tillverkas. Man kunde tydligt se hur bilarna förändrades från att se ut mer eller mindre som en hästvagn till att få en mer funktionell design, men den hade fortfarande mycket lång väg kvar. Motorn hade helt öppen ventilmekanism, den var därför mycket bullersam och behövde ofta smörjas för hand. Kolvarna var gjutna i järn och begränsade varvtalen mycket, motorn hade därför mycket dålig flexibilitet.

Förgasare och tändsystem

Man började experimentera med både förgasare och tändsystem. Vid den tiden andvände man bl a vekförgasare och ytförgasare. Med dem kunde man bara ändra varvtalet tills motorn gick fint, fartregleringen fick man justera med växellådan. Men Willhelm Maybach konstruerade en relativt effektiv flottörförgasare med munstycken och spridare. Den gav ett bättre blandnings-förhållande mellan luft och bränsle inom ett någorlunda stort område för belastning och varvtal.

Tändsystemet var i början av s.k glödrörstyp som fungerade på det sättet att man hade en skruv utav platina eller annan värmetålig metall som stack in i cylindern, varpå man utanpå cylindern hettade upp skruven så att bränslet inuti kunde antändas. Man började utveckla elektriska högspännings- tändstift med en tändspole med brytare som levererade den kraftiga spänningen som var på flera tusen volt. Men de tändstift som fanns omkring sekelskiftet var allt annat än driftsäkra.


Lyxbilarna

De kunde kallas för lyxbilar därför att bilen fortfarande var en exklusivitet för ett fåtal. De flesta bilägarna hade privata chaufförer som var utbildade för att kunna köra och sköta bilen till kundens belåtenhet. De främsta lyxbils-tillverkarna var de tyska Daimler, Mercedes och Benz, de brittiska Rolls Royce, Napier och British Daimler och i USA Panhard, Pierce Arrow, Mercer och Stutz.
Den bil som var symbol för världens lyxbilar var Rolls Royce “Silver Ghost” som kom 1906. Men inte ens på den hade man lagt ner möda på att försöka få en tyst gång och tillförlitlighet.

Sportbilarna

De främsta tillverkarna utav racerbilar var Peugeot, Fiat, Mors, Renault och Mercedes.
Man började hänga på större motorer på t ex 13,7 liter (Panhards typ 70) som utvecklade 70 hk, toppfarten lär ha legat runt 145 km/h. Man började tillverka strömlinjeformade karosser och som t ex Mors som hade en kaross som liknade en upp- och nervänd båt. Det var vid denna period som motorerna utvecklades som mest, man började höja kompressionen och få ut mer effekt ur mindre motorer t ex Sizare Naudin som hade en en cylindrig motor på 2 liter som gav 42 hk med en toppfart på 106 km/h.

Personbilarna

Den första seritillverkade folkbilen var Henry Fords skapelse “Ford modell T” 1908, den s.k T-forden. Den tillverkades i 15 miljoner exemplar innan den lades ner 1927.
Den från början mycket enkla T-Forden blev med tiden alltmera komfortabel, men den bibehöll sitt mycket robusta chassi och sin väl beprövade lågvarviga motor. Till och med i den kungliga bilparken ingick den. Genom att som Rolls Royce använda en stor och noggrann materialkontroll hade man minskat riskerna för haverier genom materialfel, som var mycket vanliga i bilens barndom.
Cadillac som vi förknippar med lyxiga, stora bilar hade ursprungligen en helt annan karaktär. De var dock på den tiden mycket fin precision på dem. Och till skillnad från Henry Ford fastnade de inte vid sin första lyckade folkvagn utan tillverkade mångcylindriga bilar, t o m med V8-motorer.

Bilens utveckling under andra världskriget

Utvecklingen stannade nästan helt upp, man intresserade sig för de mer robusta biltyperna. Man tillverkade pansarbilar utav bilar som var tillräckligt starka och stabila för att kunna bära upp tunga pansarkarosser, t.ex. Rolls Royce “Silver Ghost” (se bild).
Trots att utvecklingen av själva bilen stod still så blev tillverkarna bättre på att massproducera i stora serier, snabbt och bättre.
I England utvecklades en stor, tung och långsam stridsvagn som fick benämningen “tank”. En nyhet hos Englands tanks var att de hade special- konstruerade Thorncrofts-motorer som hade ett bränsle- och smörjsystem som utformats främst för att klara stora lutnings- och stigningsvinklar.

Bilens utveckling under 1920-talet

Nu när kriget varat under 1914-18 visste man mycket mera om motorerna eftersom man under kriget tillverkat flygplansmotorer med hög litereffekt, samt förbränningsrummets utformning, med bättre ventilmekanismer, bättre material, bättre slipning och härdning m.m. Det fanns alltså bättre förutsättningar att framställa bilmotorer av mycket hög teknisk kvalitet.
Man började även täcka karossen med plåt. Men till en början skakade dörrar och inredning sönder för att karossen satt direkt på chassit. En radikal lösning kom ifrån det så kallade Weymann-karosseriet, som hade ett ramverk av trä, som var flexibelt och gav karossen full frihet att dämpa stötarna från chassit.
Nu fick också Henry Ford ge upp sin T-modell och införa Modell A som hade mer komfortabel kaross, “riktig” växellåda och ett konventionellt manöver- och reglagesystem. Liksom sin föregångare blev den också långlivad och mycket framgångsrik.
Nu infördes också elektrisk startmotor som ett naturligt tillbehör, och man började inse att bromsar även fram behövdes nu när det gick snabbare.

Bilens Utveckling, 2.4 out of 5 based on 35 ratings
| Mer
Betygsätt Bilens Utveckling


Relaterade skolarbeten
Nedanstående är skolarbeten som handlar om Bilens Utveckling eller som på något sätt är relaterade med Bilens Utveckling.

3 Responses to “Bilens Utveckling”

  1. klass 5 on 30 Maj 2008 at 10:17 f m #

    Vi tycker att det var en mycket bra sida att hitta fakta på!!

  2. matilda iby on 29 Sep 2009 at 10:37 f m #

    hej, jag tycker att eran sida är bara, Men det skulle stå lite mer historia och fakta om bilen och hur utvecklingen har blivit under åren. jag håller på med ett skolarbete och ska skriva om bilens utveckling och historia.

  3. J8 on 13 Maj 2011 at 7:23 e m #

    Menade ni inte “Bilens utveckling under 1:a vk” istället för Bilens utveckling under 2:a vk”?

Kommentera Bilens Utveckling

« | »


Warning: fopen(./.access_log) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2

Warning: fopen(./.access_log) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2