.nu

Skolarbeten och uppsatser från högstadiet och gymnasiet
Sök skolarbeten

Bokrecension

Ämne: Recensioner
| Mer

Jag har läst boken Det är slut mellan Gud och mig som är en självbiograf skriven av Katarina Mazetti och gavs ut av bokförlaget Alfabeta. Boken beskriver en ung tonårstjejs tankar kring livet, där den stora frågan om Gud spelar ett spratt i hennes tankar och värderingar kring ett liv efter döden.Linnea var tjejen som tränat på att smälta in och se ut som möbler, väggar och gardiner för att slippa göra sig sedd. Under sådana stunder där hon verkligen syns, så måste hon omedelbart bort från folksamlingar. Linnea är den som sätter sig längst bak och glider försiktigt bakom någon rygg när något ska delas ut. Det är tjejen i pararell klassen som ingen kan namnet på.

September hade precis börjat och Linnea var 16 år gammal, “En skir liten blomma på en och åttio” beskriver hon sig själv. Utöver det är hon en vanlig skolflicka, åtminstone statiskt vanlig. Linnea var en och åttio lång och såg inprincip ut som en pinne, fullt outveckland i jämnfört med de andra tjejerna i klassen. Klassens diva hade enorma bröst och var mindre än normal lång och hade alltid någon slags kall kommentar att slänga till Linnea där de andra tjejerna i klassen skulle skratta med henne. Och så kom Pia in i bilden när hon en dag när kom med en vansinnig kommetar som fick Bette att vända ryggen till för första gången.

Pia förblev Linneas tvillingsjäl som hon kunde dela allt från politik till Gud. Hon såg exakt lika dan ut på utsidan men hon var häftigare än Linnea på insidan, den var något som Linnea själv såg upp till. “Jag la upp en stor fet rap förstås. Vem är den där långa ljusa killen? Han ser ut som en sån som släpar flickor in i skrubbar och klämmer på dem” Tills en dag efter ett lov de haft när Pia förblev tyst och irriterad. Hon vägrade dela med sig av sina åsikter och när de väl pratade hamnade de ofta vid just döden.

Så gick våren ut och sommaren kom. I Juni den fjärde tog Pia självmord. Det tog hårt på Linnea psykiskt och hon bar med sig ångesten inom sig och ordet Varför, förekom ofta. “Så typiskt Pia att se till att lägga sig där inget barn kan hitta henne och få mardrömmar för resten av livet.” Tänkte Linnea, det var så självklart att hon ville alla väl utom sig själv.

Boken riktar sig till åldrarna 14-16 år ungefär. Jag tror att med tanke på hur dessa två tjejer utvecklade sina åsikter så bör man verkligen hänga med och försöka förstå texten. Som i sin tur kan bli svårt om man inte hängt med sedan start till mål gång. Dessa tre citat beskriver början, mitten och slutet av boken. De beskriven Linnea själv och hennes vän Pia. Citaten säger mig mycket och jag får snabbt en inblick över tjejerna i sig. I boken kunde jag läsa och få fram så mycket av tjejerna. Det var nästan så att jag själv kunde se tjejerna framför mig. Som om de hade kunnat vara någon i min omgivning, någon som finns nära mig.

Katarina Mazetti är journalist i radio och en stark och verksam tjej i tidningar. Hon skriver för både barn och vuxna i olika åldrar. Senaste boken var Grabben i graven brevid. Katarina är en rapp och vass samtidsskildrare med förmågan att kunna skriva med en stor portion humor i allvarliga förteelser.
Boken passar en bra bokläsare med stora ordföråd. Eftersom boken är väldigt bred av sig. Det kan vara tjejsnack ena stunden medan den andra handlar om politik. Jag skulle rekomendera boken till de som är intresserade över hur någon annan tänker över samhället. Någon som själv är full med värderingar och åsikter. För en sådan människa skulle det vara en superbra bok. Däremot något som inte faller för mig riktigt. Det är inte så att jag sitter och tänker om Gud finns, för det svaret har jag redan. Eller när de pratar om politiker. Men självklart fanns det fantastiskt bra kapitel också.

.

Rosanna Spjuth

Bokrecension, 2.0 out of 5 based on 4 ratings