Sök skolarbeten

Bokrecension – Tusen gånger starkare

Ämne: Recensioner
| Mer

Recension

Jag har läst en bok som heter ”Tusen gånger starkare”, som är skriven av Christina Herrström.

Handlingen utspelade sig i en skolmiljö i nutid. Boken handlade om den självsäkra Saga, som kom till en vanlig niondeklass, i Sverige. Hon hade växt upp på sin fars båt och rest jorden runt. Detta innebar att hon sett många olika kulturer och levnadssätt, från olika perspektiv. Hon hade bra självförtroende och vågade säga exakt vad hon tyckte.

Klassen som hon kom till var, liksom så många andra klasser i världen, gruppfördelad. Där fanns de tuffa, som njöt av att stå i centrum och där fanns blyga töntar. Vissa hade bättre status och hade mer förtroende till lärarna, som alltid stod på pojkarnas sida. De brydde sig inte om killarna var stökiga på lektionen och hade favoritelever. Tjejerna vande sig vid denna orättvisa behandling och accepterade situationen.

Saga blev mycket upprörd, när hon märkte stämningen i klassen och skällde ut lärarna. Hon sade att detta uppförande inte var demokratiskt och att det var kränkande mot flickorna. Plötsligt förstod de andra tjejerna att de måste protestera och stå på sig. Efter den modiga Sagas ankomst, svetsades klassens flickor sig till en enda grupp, som gjorde uppror mot lärarna och killarnas bemötande. Tillsammans vågade de stå för sina åsikter och killarna blev förvånade över den snabba förändringen hos tjejerna. För att göra motstånd mot det nya hotet mot deras makt, började killarna reta flickorna mer än vanligt och kommenterade deras utseende. Det visade sig vara Sagas svaga punkt. Saga försökte verkligen dölja att hon blev sårad och försökte lära sina beundrande vänner, att de skulle vara hårda mot de tuffa. De vuxna ogillade flickornas plötsliga utveckling och medvetenhet om sina rättigheter. De tyckte också att Saga överdrev och gjorde för mycket väsen av saken.

Den snygga Mimmi blev avundsjuk på Saga för att hon fick så mycket uppmärksamhet och därför drog hon sig tillbaka från flickorna. Mimmi gick över på killarnas sida istället. Hon höll med killarna och föraktade Saga. Tjejerna struntade i henne och fortsatte att kämpa för sina rättigheter.

Efter jullovet beordrade lärarna eleverna, att lugna ner sitt jobbiga uppror. De menade att det gått för långt och att eleverna var tvungna att tänka på sina viktiga betyg. Saga blev arg och lämnade klassrummet, eftersom ingen orkade säga ifrån igen. Ensam hade hon inte kraft nog att övertala lärarna, så hon gick därifrån och lämnade en pinsam tystnad efter sig. Då insåg den tysta och osynliga Signe, att det räckte med ytlig protest. För första gången vågade hon ställa sig upp och skrika åt sina klasskamrater, att de var fega som inte stöttade Saga, när hon ställt upp för klassens bästa. Signe sprang därifrån och grät för Sagas skull. Hon letade efter Saga för att berätta vad hon gjort, men hon var försvunnen. Tillslut fann de varandra på ett café. De bytte e-postadress och lovade varandra, att behålla kontakten. Saga skulle flytta till Kuba och lämna klassen.

Jag tyckte att boken var bra, men den var inte spännande, för det hände inte så mycket i innehållet. Jag tror att författarens budskap är att våga stå för sina åsikter och våga säga emot samhället och de äldre. Det viktigaste budskapet var nog ändå att man ska behandla alla lika.

Jag kände igen mig i vissa situationer, men jag tror dock inte att alla lärare uppför sig på det sättet. Självklart finns det tyvärr vissa lärare, som har favoritelever. Men de kan ju inte rå för det, eftersom vi elever också tycker mer eller mindre om olika personer.

Jag tyckte också att författaren inte skrev en bra miljöbeskrivning. Eftersom jag inte kunde uppfatta bilderna som författaren ville förmedla, så kopplade jag mina egna bilder från verkligheten. Jag menar att jag tänkte på min skola.

Saga var modig, men varför tog hon inte hjälp från sina föräldrar? Då kanske lärarna hade förstått att ungdomarna menade allvar och skärpt sig. Jag tyckte även att det var konstigt att alla tjejer blev till en enda grupp så plötsligt, bara för att Saga blev en ny klasskamrat. Det brukar ofta hända att om en ny person flyttar till en helt främmande plats, har den svårt att passa in. Folk känner sig hotade för det som är annorlunda och stöter bort ovanliga förändringar för att visa vem som bestämmer. Jag tyckte att bokens perspektiv gav en trovärdig bild hur det kan vara i en orättvis miljö. Jag förstod inte varför Signe grät på slutet, när hon tvingades att läsa upp sin uppsatts inför klassen. Så illa var det faktiskt inte, även om hon var blyg och rädd! Boken hade ett konstigt slut tyckte jag.

Det är ovanligt att en nykomling blir accepterad så snabbt. Jag undrade varför Mimmi följde grupptrycket om hon föraktade Saga. Jag reagerade på ett utryck i boken som var ”denna vanliga klass”. Alla klasser har inte sådan dålig stämning. Men det är sant att alla klasser har gruppfördelning beroende på vilken status man har.

Det var rätt av flickorna att protestera och stå på sig. Författaren beskrev killarna negativt och det var faktiskt enligt min åsikt fel. För alla killar är inte så arroganta och patetiska. Det var bra att boken var lättläst och det var bra att författaren beskrev relationer i vardagen på ett bra vis.

Boken fick mig att se min vardag på ett annat sätt och öppnade mina sinnen. Efter att ha läst denna bok, så tänker jag mer på relationerna mellan klasskamrater än jag gjorde förr.

Det var dumt av tjejerna i boken att acceptera den orättvisa situationen och vänja sig vid att bli behandlade på det viset. De verkade lite fega i början, men efter att Saga startat upproret, blev de djärvare. Denna bok är ett bra underlag för diskussioner. Varför var lärarna rädda, att göra rätt, när de var medvetna om odemokratiska stämningen i klassen. Man fick intrycket att killarna hade mer makt över dem, eftersom de hade bättre inflytande på de vuxna. Även om lärarna hade påverkats av tjejernas plötsliga förändring, så skulle inget alvarligt hända. Killarna skulle väl inte skada lärarna för att de inte fick bestämma längre.

Christina Herrström föddes 1959 och hennes mor är textilkonstnär. Fadern är matematiker och några av hennes böcker har blivit tv-serier. Redan i gymnasiet vann Christina en novelltävling.

Bokrecension - Tusen gånger starkare, 3.3 out of 5 based on 3 ratings
| Mer