Skolarbeten och uppsatser från högstadiet och gymnasiet
Sök skolarbeten

Bokrecension – Tusen strålande solar

Ämne: Recensioner
| Mer

Tusen strålande solar är en roman som är skriven av afghanen Khaled Hosseini. Hans första bok Flyga drake blev en stor succé. Det är bara bra kritik om boken.

Tusen strålande solar är en historia om två kvinnors liv i Afghanistan, där kvinnor är lika mycket värda som ett bord eller en stol. Kvinnorna får kämpa mot fiender som talibanerna som skjuter raketer på staden och dödar massor av människor under islamska lagen shaira, och mot talibanernas fiender de korrupta motståndare som är under Sovjets kontroll. Men deras farligaste fiende är deras make. Boken berättar om kvinnorna Mariam och Laila det är ungefär 15 år mellan dem. Mariam tvingas att gifta sig med Rashid, en sko makare i Kabul. Hon är en harami, ett oäkta barn.

Lailas föräldrar dödas av en raket som talibanerna avfyrar. Hon är då gravid med Tariqs barn, pojken som hon lekte med hela tiden när hon var ett barn. För att ge en bra framtid åt det ofödda barnet väljer Laila att gifta med Rashid. Sedan berättas det en massa om hushållet, om all bråk, oro och misshandel. Men också om barnen och det lilla hopp som Laila har kvar. Boken börjar i en kolba, ett litet hus av lera. Där berättas det om Mariams barndom, att hon får reda på att hon är en harami, om hennes far Jalil och hennes mors, Nanas, död. Fram till slutet av boken utspelar allting sig i Afghanistans huvudstad Kabul. Boken börjar runt 1970-talet och fram till 2003. Tusen strålande solar är en realistisk berättelse. I boken berättas också om kriget, politiken i Afghanistan, om parterna och om de olika ledarna. Det är en vuxenbok. Språket är inte svårt, men det används ord från arabiska, persiska och pashto. Man får oftast reda på vad ordet betyder. Men det har hänt kanske en eller två gånger att jag inte förstod vad något ord betydde. Boken berättar om hur svårt kvinnorna har det i Afghanistan. Hur dem orkar stå ut med allt elände. Som skapas av några män som säger att det här är islams lagar och att de måste följas. Man får också läsa hur svårt livet är i ett flyktingläger. 8 miljoner afghaner levde ett sådant liv. Fortfarande finns det två miljoner afghanska flyktingar i Pakistan. Men det värsta är kriget i Kabul. När en raket träffar ett hus och bitar av människor finns över allt, en fot ett ben. Som sedan plockas upp av chockade och gråtande mödrar. Vi tar nästan förgivet hur bra vi har det i länder utan krig. Tusen strålande solar är förmodligen en av de bästa böckerna jag har läst. Det ända som jag tyckte mindre om är hur detaljerat allting är berättat, jag tycker inte att det är så bra för det blir mindre åt fantasin då.

Bokrecension - Tusen strålande solar, 2.6 out of 5 based on 29 ratings
| Mer
Betygsätt Bokrecension – Tusen strålande solar