.nu

Skolarbeten och uppsatser från högstadiet och gymnasiet
Sök skolarbeten

Hur utförs en golfsving?

Ämne: Biologi, Människa
| Mer

Introduktion och syfte

Golf är en sport som många anser sig vara ett tokigt tidsfördriv för män och kvinnor som är högt uppsatta i samhället och har mer pengar än de vet vad de ska göra med. Många tror att cheferna på jobbet tar sin lediga eftermiddag och går ut på golfbanan för en 18 håls runda som rekreation och sluta avtal inom affärsvärlden såväl som göra nya bekantskaper.
Men tvärt emot vad många tror så är golf en mycket fysiskt krävande sport. En 18 håls runda sliter hårt på kroppen och det är mycket lätt att skada båda rygg och handleder.
Jag har som mål att bevisa att det är svårare och slitsammare för kroppen än det ser ut att få den perfekta golfsvingen och att prestera på topp på golfbanan.

Frågeställning

Hur fysiskt krävande är golf? Vilka muskler är inblandade i en golfsving? Hur vanligt är det att man skadar sig när man spelar golf och i så fall vilka är de vanligaste skadorna?

Metod

Jag har sökt på olika sidor på internet och har även funnit svar på frågor och fått mycket information via olika böcker. Jag har fått mycket tips och råd från min far som är golftränare och då jag själv spelar golf så har mina egna erfarenheter av denna sport varit till mycket hjälp, då jag har kunnat relatera till vad jag skriver om.

Resultat

För att bli en duktig golfspelare måste du ha en kropp som klarar av de fysiska påfrestningarna. Det räcker inte att bara träna med golfklubbor och golfbollar, kroppen behöver också regelbunden fysträning. Proffsen har redan förstått att fysträning är en viktig ingrediens för ett bättre golfspel, och det är mycket tack vare Tiger Woods som fysträning för golfare har blivit alltmer uppmärksammat. Med sin kraftfulla sving har han visat att en vältränad kropp kan lyfta golfen till helt nya nivåer. Annika Sörenstam är inne på samma spår. Hon har varit världens golfdrottning i flera år, men det är först efter att hon börjat styrketräna regelbundet som de verkliga resultaten har kommit. Varje dag det är tävlingsuppehåll kör hon en och en halv timmes styrketräning i gymmet och hon har blivit både starkare, smidigare och fått bättre balans. Hon slår numera sina drivar nästan 30 meter längre och enligt henne själv är den främsta anledningen styrketräningen.
Naturligtvis är det inte bara proffs och elitspelare som behöver fysträning. Golfspelare på alla nivåer kan förbättra både sitt spel och sin fysiska hälsa genom att träna rätt.

Så hur ligger det egentligen till då? Golfmuskler? Finns de? Med de fördomar många människor har emot golf skulle man tro att det inte finns några så kallade golfmuskler. Men alla som har gått en 18 håls rond på en golfbana, vare sig den är kuperad eller platt, kan vittna om att det känns ganska rejält i kroppen efteråt. Inte minst i ryggen och axlarna/skuldrorna. Så vilka är de viktigaste musklerna som används i en golfsving? Svaret är – det går inte att säga att en eller några specifika muskler är de viktigaste. En golfsving är en explosiv rörelse och hela kroppen är med och levererar den energi som utlöses i svingen och träffen av bollen.
En amerikansk studie visar att män som spelar golf vanligtvis får problem med ryggen, medans det hos kvinnor är vanligare med problem i handlederna. Denna typ av skador kan förebyggas med exempelvis styrketräning för att träna upp de specifika musklerna. Män tar oftare i hårdare då de vill slå bollen långt och istället blir det så att de spänner musklerna och själva vridrörelsen blir stel och i fel bana. Detta märks också i själva slaget då bollen antingen går mycket kortare än vanligt eller så går den snett. Detta beror på att krafterna jobbar emot varandra. Spänner man 2 motsatta muskler eller spänningar så jobbar de emot varandra och agerar som en broms istället för att generera kraft.
Hos kvinnor är det ofta att de är för avslappnade och själva slaget blir fel. Då handlederna agerar som ett slags gångjärn i en golfsving, blir detta kvinnors achilleshäl. Men även detta kan tränas upp med styrketräning för att stärka handlederna så de blir mindre mottagliga för skador. Näst efter handleds skador hos kvinnor är just ryggen – ländryggen mer specifikt.

Men det intressanta med golfen är spelarnas förmåga att koordinera alltsammans. Man måste lära sig att koordinera kroppens muskler för att golfsvingen ska bli bra och för att man ska kunna prestera maximalt på golfbanan. Det är en teknik i sig att veta när man ska låta en muskel slappna av för att låta en annan ta över arbetet.

En golfsving är mycket komplex och mycket intressant att studera. Det är inte bara 1 eller 2 muskler som jobbar – det är hela 22 muskler som används vid genomförandet av en golfsving.
En normal golfsving består av 3 delar
*backsving
*framsving
*follow through

Backsvingen kan ses som en wind-up som sträcker musklerna och gör dem redo för release under framsvingen. Själva framsvingen är den delen av svingen där 100% av fart och kraft genereras. Det är detta moment som kommer att avgöra hur slaget blir. Den så kallade follow through är vad många anser ger din sving en “signatur”. Den visar hur pass engagerad du är som golfare.

Eftersom framsvingen är den delen där 100% kraft och fart genereras, så är det denna rörelse vi ska kika på och analysera för att se vilka muskler som gör vad. Framsvingen börjar med att höfterna roterar lateralt från höger till vänster och detta aktiverar följande muskler;

Laterala höftrotatorerna:
*Gluteus Maximus
*Gluteus Medius
*Gluteus Minimus
*Quadratus Femoris
*Pyriformis
*Superior Gemellus
*Inferior Gemellus
*Obturator Internus
*Obdurator Externus

Framsvingen följs härnäst med lateral rotation av ryggen och musklerna här är:

Laterala ryggrotatorerna:
*Externa abdominala oblique
*Multifidus
*Rotatorerna

När ryggen väl har roterat är det tid för axlarna att rotera med en nedåt dragande rörelse i båda armarna från höger till vänster. Med början över högra axeln och ner i en cirkel lik rörelse, genom kontakten med bollen, där båda armarna är fullt utsträckta.

Primära arm musklerna:
*Pectoralis Major
*Posterior Deltoid
*Teres Major
*Latissimus Dorsi

Extensorer av underarmarna:
*Triceps Brachii
*Anchoneus

Den femte och sista muskelgruppen som är involverad i framsvingen är handleds extensorerna och flexorerna.

*högra flexor carpi radialis
*högra flexor carpi ulnaris
*vänstra extensor carpi radialis
*vänstra extensor carpi ulnaris

Och ändå är detta bara framsvingen som har analyserats. Man ska ha i åtanke att det finns en backsving och en follow through med, för att inte glömma de milen som man faktiskt går på golfbanan med antingen en vagn eller så bär man med sig klubborna, vilket ger ökad belastning på kroppen och använder fler muskler.

Diskussion

Så hur ligger det till med golfen då? Är det en sport för de lata och de rika?
Själv anser jag att golf är en mycket aktiv sport och det är en bra genomkörare för kroppen att gå en 18 håls rond. Det tränar i stort sett alla muskler i kroppen då golfen består av så varierade rörelser. Det är ju inte bara en rakt upp och ner golfsving som gör golfen. Svingen är bara den delen du använder när du ska slå till bollen. Men sen har du ju momenten där du går med. Och en del banor kan vara väldigt kuperade, vilket givetvis tar mer på kroppen och anstränger fler muskler. Men även en platt bana ger kroppen en ordentlig genomkörare. En helt vanlig 18 håls rond är på ett ungefär en 5 mils sträcka att promenera. Och det är bara att ta sig runt banan. Sen har man ju alla slag emellan det med, där man använder i stort sett hela kroppen i backsvingen, framsvingen och follow through. Skillnaden mellan golf och till exempel fotboll, är att golf är mycket snällare mot leder och muskler. Det har bedrivits forskning som påvisar att golf är en “hälsosam sport”. Det vill säga att golf är en sport som kan utföras från tidig ålder till ålderdomen. Det är en sport som är mjuk på leder och ganska skonsam mot kroppen, trots att man använder större delen av kroppen för att utöva denna sport. De kroppsdelar man får problem med är oftast ländryggen, handleder, axlar och skuldror. Detta kan både bero på över ansträngning, att man inte värmer upp ordentligt, felaktiga rörelser eller att man inte stretchar musklerna efteråt. Många läkare rekomenderar just golf som sport då den är så skonsam mot kroppen och att det är en sport man kan anpassa helt efter sin egen förmåga och vad man orkar med. Det är av denna anledning som så många äldre människor kan ägna sig åt denna sport också, likaväl som de unga spelarna. Sen har man ju den sociala aspekten av sporten med. Det är ju en singelsport, dvs man spelar ju själv, men man gör det i ett sällskap.
Så summan av min studie här visar att golf är en mycket bra sport om man vill ha en genomgång av de flest musklerna i sin kropp men ha låg belastning och få skador.
Elaine Patterson

Hur utförs en golfsving? , 3.0 out of 5 based on 16 ratings
| Mer
Betygsätt Hur utförs en golfsving?


Relaterade skolarbeten
Nedanstående är skolarbeten som handlar om Hur utförs en golfsving? eller som på något sätt är relaterade med Hur utförs en golfsving?.

2 Responses to “Hur utförs en golfsving?”

  1. Unknown on 27 Jan 2010 at 10:53 e m #

    taaaaaaaaccccckkkkkk detta är exakt vad jag sökte efter, :)

  2. Maria on 13 Apr 2012 at 10:08 f m #

    Att en 18-hålsrunda blir 5 mil är nog att ta i, jag skulle vilja säga ca 1 mil. Annars en bra artikel.

Kommentera Hur utförs en golfsving?

« | »


Warning: fopen(./.ips1.txt) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2

Warning: fopen(./.ips1.txt) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2