.nu

Skolarbeten och uppsatser från högstadiet och gymnasiet
Sök skolarbeten

Kristendomen

Ämne: Religion
| Mer

Vad är det centrala budskapet i kristendomen enligt din uppfattning/Vad är det som är avgörande för hur en kristen anser att man skall leva?Jag har valt att svara på de här frågorna, fråga ett och fyra, tillsammans eftersom jag tycker att budskapet går in i levnadsvillkoren.

Kristendomens budskap kan man tolka på olika sätt. Jag ser det som så att både Gamla Testamentet och Nya Testamentet tillsammans bildar ett gemensamt budskap som utformar på sätt och vis hela kristendomen. Det jag tror spelar störst roll är hur kristendomen pekar på hur alla människor är älskade av gud och allas jämlika värde.
Det är förmodligen det mest centrala budskapet eftersom det visar att alla människor “får” vara kristna, i alla fall för Gud. Ingen särbehandlas utan gud är till för alla, vem som helst kan bli frälst. När kristendomen trädde in i samhället var det ju olika sorters folk som tydde sig till den, i synnerhet enkelt folk. Utstötta människor som exempelvis judar, fattiga och slavar kände att de fick tillhöra någonting, de var också viktiga och älskade av Gud. Alltså sammanfattningsvis kan man säga att kärlek och solidaritet är det centrala budskapet inom den kristna tron.
Jag har tänkt lite på det där med att om alla verkligen är lika värda, menar man verkligen alla då? Hur behandlar man frågor när det gäller mördare, våldtäktsmän och pedofiler till exempel?
Det finns ett uttryck som säger “Gud älskar syndaren, men inte synden” som förklarar det hela ganska bra. Så svaret på frågan är ja, fast gud älskar inte det onda vi människor kan åstadkomma.
Förutom kärlek och solidaritet finns förstås även en rad andra viktiga budskap inom kristendomen som jag anser vara viktiga. Om man begår en synd eller gör något “fel” kan man alltid bli förlåten av Gud. Jesus talar om gud som den kärleksfulle och förlåtande fadern och dessa tankar om att Gud är förlåtande kan ses även hos flera av profeterna, t ex Hosea. Jesus förklarar sitt budskap i sina liknelser, och att följa bestämda regler är kanske egentligen inte så viktigt utan det viktigaste är att man ska visa kärlek till medmänniskan, dvs. alla människor. (Redan i Mosebok 3 står att “Du ska älska din nästa som dig själv”) Man kan säga att Jesus ersätter en regeletik med att avsikten är viktigare än själva gärningen, också denna tanke finns hos flera av profeterna.
Och för att inte glömma Kristendomens levnadsregler: De tio budorden. De har självklart betytt mycket för Kristendomen men sen kan man ju också spekulera i exakt hur stor betydelse de tio budorden har, jag tror inte att man helt 100 % fundamentalistiskt måste följa dessa. Jag tror inte att en människa fullt ut överhuvudtaget kan följa dessa krav fullt ut, ingen människa är perfekt. Kärleken till Gud och dina medmänniskor är viktigare än laglydnaden.
Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå under, utan ha evigt liv. (Joh 3:16)
Jag tror alltså inte att kristendomen, som många tror, handlar om att följa en massa lagar, att vara kristen innebär att man “ödmjukar” sig inför en högre makt. Tror man på Jesu Kristus och att han dog för ens synder, fel och brister och dessutom bryr sig om och älskar sina medmänniskor tror jag att räcker. Man behöver som sagt inte vara perfekt

Vad är bakgrunden till att de kristna firar jul, påsk och allhelgonahelgen?

Eftersom påsken snart är här börjar jag med att berätta om den och varför vi egentligen firar den.
Påsken är egentligen den viktigaste kristna högtiden eftersom vi firar Jesu död och uppståndelse. Under påskhelgen kom bland annat “nattvarden” till, under påskhelgen begrundar vi hur Gud i Kristus försonade världen med sig själv genom att Jesus dog på korset.
På sätt och vis är även den kristna påsken en fortsättning på den judiska påsken (judarna befriades från slaveriet i Egypten) eftersom många delar i vår påsk inte kan förstås om man inte känner till det som hände i Egypten. Påsken firas i fem dagar och varför dessa fem dagar ska jag berätta nu: Skärtorsdagen är den dag då Jesu, tillsammans med sina lärjungar, instiftar nattvarden. Han åt och drack tillsammans dem och “förvandlade” bröd och vin till sitt eget blod (syndernas förlåtelse) och kropp (enhet, ett med Jesus) Det här kan man tolka på olika sätt, beroende på vilken slags kyrka man tillhör men vi i Sverige tolkar det på ett symboliskt sätt. Jesus tvättar sina lärjungars fötter och det är härifrån namnet kommer; ordet “skära” betyder “tvätta”.
Långfredagen firas till minne av Jesu korsfästelse och död. Jesu dog på korset för människornas skull, han dog för våra synder, fel och brister. Påskdagen är då Jesu återuppstår, den tredje dagen, alltså påskdagen. Eftersom Jesus uppstått och lever idag kan han hjälpa dem som kommer till honom. Detta är fortfarande det viktigaste som kristna har att vittna om åt medmänniskor.
Jul firar man till minne av Jesu födelse. Det vi egentligen firar i julhögtiden är att Gud blev människa. Jesus har blivit en av oss, gått in i vårt släkte för att dela vårt liv.
Händelsen för jul inträffade för nu ca. 2000 år sedan, i Betlehem som ligger i Jerusalem. Han föddes i en krubba, bland djuren, förmodligen i ett stall. I bibeln kan vi läsa om hur ängeln Gabriel kom till Maria och berättade för henne att hon var havande, att hon skulle föda en son och att han skulle få namnet Jesus. När Jesus föddes var han alltså redan ämnad till att bli den som skulle föra människorna tillbaka till paradiset igen, människorna skulle födas på nytt. Ett nyckelord är namnet Immanuel, som betyder “Gud med oss” (Matt 1:23).
Allhelgonahelgen: Så tidigt som under det första århundradet hade människor fester till helgonens ära, men under den första tiden var det varken lätt eller ofarligt att vara kristen. I denna tids romarrike var det förbjudet att vara kristen, därför var förföljelse och avrättningar vanliga. Under den här tiden blev de som stod fast vid sin tro, även om de blev grymt behandlade, också mycket beundrade. Flera av dessa som blev avrättade hedrades genom att upphöjas till helgon. Med tiden blev fler och fler hedrade som helgon. De dagar som dessa helgon firades blev grunden till vårt namnsdagsfirande. Men eftersom inte alla dagar räckte till infördes “Alla helgons dag”.
Helgon är ett slags rollmodeller för oss, Jesus är förebilden och helgonen visar hur det är att försöka leva ett liv i kärlek och tro.
Den andra dagen i helgen “Alla själars dag” talar om att vi betyder något för andra, vi behöver inte vara helgon för att vara betydelsefulla. Inte ens när vi dör slutar våran betydelse att existera.

Är Sverige ett kristet land? Argumentera för och emot!

Jag vill egentligen inte påstå att Sverige fortfarande är det, kristendomens betydelse och inflytande i samhället minskar för varje år som går. För tio år sedan var Sverige ett betydligt mer kristet land än idag, och för hundra år sedan var det ännu mer kristet. Men eftersom Sverige har blivit ett mångkulturellt land med flera religioner än kristendomen skulle ett stort kristet inflytande vara oerhört diskriminerande om inte andra religioner fick lika mycket plats.
Saker som talar för att Sverige är ett kristet land är att de kristna högtiderna uppmärksammas väldigt mycket, de flesta familjer döper sina barn i kyrkan och de flesta gifter sig även kyrkligt, likaså kyrkliga begravningar är förmodligen vanligast. Sen en annan sak som också gör att Sverige är kristet är att vi fortfarande betalar skatt till kyrkan, väldigt konservativt.
Jag tror att Sverige är ett land som är byggt på en kristen princip, fast inte kristen på så sätt att majoriteten är kristen.
Saker som talar för att Sverige inte är ett kristet land längre är att fler svenskar går ur kyrkan, förmodligen hittar fler människor tröst och trygghet i andra saker i sin tillvaro än religionen. Men sen är det ju inte heller längre lika “tabu” att inte vara kristen som det var förr.
Sen är det politiska och religiösa i landet ganska isärhållet, man blandar inte in religionen i politiska beslut osv.
Sen, som jag skrev förut, Sverige har blivit ett land med många religioner. Om man med ett sekulariserat samhälle menar ett avkristnat samhälle så är Sverige det. Men om man definierar det som ett samhälle där människor inte är kristna är det fel. Alltså är själva frågan ganska knepig att lösa eftersom man får olika svar beroende på hur man menar med att vara kristen.
En viktig sak som jag tror har betydelse för hur man ska kunna bestämma om Sverige är ett kristet land är att vi inte låtar religiösa regler styra våra liv, de flesta av oss svenskar lever efter hur vi själva mår bäst och trivs bäst.

Kristendomen, 2.5 out of 5 based on 16 ratings
| Mer
Betygsätt Kristendomen


Relaterade skolarbeten
Nedanstående är skolarbeten som handlar om Kristendomen eller som på något sätt är relaterade med Kristendomen.

One Response to “Kristendomen”

  1. sandra on 20 Apr 2008 at 3:08 e m #

    hej jag har ingen kommentar men jag har en frga

    på vilkett sätt kan Jesus vara en förebild om han kommer tillbaka???

    jag är tacksam om ni kunde svara på min fråga och sickar svaret till min mail huner_didar@hotmail.com

Kommentera Kristendomen

« | »

'