.nu

Skolarbeten och uppsatser från högstadiet och gymnasiet
Sök skolarbeten

Kristendomen

Ämne: Religion
| Mer

Dopet: Dopet är till för att inviga det nyfödda barnet i den kristna tron, och när barnet är döpt är det också medlem i Svenska kyrkan.
En del föräldrar vill inte döpa sitt barn när det är litet utan väntar tills det är större och förstår vad prästen säger. En del väljer att inte döpa sitt barn alls.
När man blir döpt läser prästen ett stycke och häller försiktigt lite vatten på barnets hjässa tre gånger, i Faderns, Sonens och Den helige Andens namn.
En del katolska präster smörjer in barnets hjässa med Krisma (en blandning av olja och balsam).
När barnet döps får det ett namn och också mellan namn. Inom vissa kyrksamfund är det vanligt att föräldrarna utser en gudfar och en gudmor till barnet, så om föräldrarna råkar ut för en svår olycka och omkommer så får Gudföräldrarna hand om barnet. Vid dopet har barnet en lång vit fin klänning på sig.Konfirmationen: I Svenska kyrkan konfirmerar sig dom flesta vid 14-15 års åldern.
Innan man blir konfirmerad deltar man i en konfirmationsundervisning där man lär sig mycket om Gud och den kristna tron.
När man har gått på konfirmationsundervisningen som pågår i ca. ett år så är det dags att bli konfirmerad.
Förr i tiden var det vanligt att prästen hade ett förhör, d.v.s. prästen frågar konfirmanderna en fråga var och dom får svara inför hela församlingen, men nu för tiden är det vanligt att konfirmanderna tillsammans med prästen och konfirmantionsledarna bestämmer en redovisning tillsammans, t.ex. dans, sång, diktläsning och teater.
I olika kulturer är konfirmationen ett bevis på att man har blivit vuxen. I den romersk-katolska kyrkan är en biskop närvarande under konfirmationen. Han ber konfirmanderna att bekräfta att dom tror på kyrkans lära, men det behövs inte i Svenska kyrkan.

Bröllop: När man gifter sig, lovar man att älska varandra i nöd och lust tills döden skiljer en åt. Det vanligaste är att man gifter sig i en kyrka.
Brudparet brukar ofta ha en eller flera tärnor som går framför eller bakom brudparet när dom går upp längs altargången. När brudparet åker från kyrkan, brukar dom åka i en bil med massor av skramlande burkar efter.
Den romersk-katolska kyrkan tycker att det är fel att skilja sig, dom tycker att äktenskapet ska vara livet ut.
Den ortodoxa kyrkan tillåter skilsmässa, men om man skulle vilja gifta om sig så blir ceremonin lite annorlunda.
Dom protestantiska kyrkorna tillåter både skilsmässa och omgiftelse. Vid en ortodox vigsel har paret en krans av silver eller blommor runt huvudet för att visa hur viktigt äktenskapet är.
Vid ett grekiskt bröllop får bröllopsgästerna fästa pengar på brudklänningen som en önskan om välgång.

Begravning: När en människa dör, sörjer dom närstående, men troende kristna tror att livet fortsätter efter döden.
En begravning brukar innehålla böner och psalmer som har valts ut av den dödes släktingar och ett hyllningstal där man minns all det goda i den dödes liv. Man läser också ur bibeln.
Tiden runt begravningen är väldigt jobbigt för många. Bland dom närmast stående kan sorgen vara väldigt olika, en del gråter hela tiden, andra sitter tysta. Alla har olika sätt att behandla sorgen på.
Begravningsceremonin påbörjas inne i kyrkan där den döde ligger i sin kista, då kan alla som vill gå fram och säga några ord och lägga en blomma på kistan.
Begravningsceremonin fortsätter genom att man går ut på kyrkogården. Där sänker man ner kistan i jorden och prästen säger ytterligare några ord, sen är begravningen över. Man får välja om man vill bli kremerad ( bränd till aska) eller vanlig begravning. Om man blir kremerad kan askan läggas i en urna eller spridas ut på en minneslund.

Julen: Julen är en högtid som många kristna firar. Julafton firar vi den 24/12. Man firar den för att det var på juldagen som Jesus föddes i Betlehem. Han föddes av Maria och Josef. Man hedrar minnet av Jesus genom att äta och dricka gott under julafton. När Jesus blev född, blev han lagd i en krubba med halm i botten i ett stall. Dit kom det många för att se på det nyfödda barnet. Både Maria och Josef var mycket stolta över sin son. Till krubban kom också De tre vise männen för att skänka Jesus presenter. I nästan alla kyrkor så har man en krubba i miniatyr på julen. Där visar man hedarna, Jesus i sin krubba, Maria, Josef, alla djur som samlades där m.m. I en del hushåll har man en liten krubba hemma.

Advent: Advent är förberedelsen inför Jesu ankomst och den firar man den 3/12. Adventljusstakarna som en del har i sina fönster är till för att lysa upp i decembermörkret.
Adventsstjärnan som många har hängande i sina fönster, är en symbol för stjärnan som De tre vise männen såg på himmelen och följde efter för att slutligen nå fram till stallet där Jesus hade fötts.

Påskdagen: Den firar man för att Jesus uppstod från dom döda då.

Kristi himmelsfärdsdag: Det var på Kristi himmelsfärdsdag, alltså den 24/5, som Jesus färdades till himmelen.

Sammanfattning

Kristendomens grundare kan anses vara Jesus, men kristendomen kom ursprungligen från judendomen. Vår tidräkning räknas från hans födelse och han levde från år 0 – 33. Jesus gick runt och delade med sig av sin lära. Han dog på korset med spikar genom händer och fötter och med en törnroskrona runt huvudet.

Kristendomens heliga bok är Bibeln, den är uppdelad i huvudsak två delar, gamla testamentet och nya testamentet. Nya testamentet är en berättelse om Jesus liv och kristendomens utveckling.
I kristendomen finns det bara en Gud som man tillber och han kallas för Gud, det är Jesus fader. Det är Gud som har skapat världen.

Det finns två helgedomar, kyrkor och kloster. Den heligaste platsen är Jerusalem som ligger i Israel. Till Jerusalem åker många människor för att se på dom platser där Jesus verkade under stora delar av sitt liv. Även Rom är en viktig plats för kristendomen, där finns Vatikanen och påven.

Det finns många högtider, några av dom är, Julen, Advent, Kristi himmelsfärd, Påsk Skärtorsdagen, Långfredagen, Alla Helgons dag m.m.
Jul firar man för att det var på juldagen som Jesus föddes i Betlehem. Långfredagen firar man inte speciellt mycket, men det var den dag då Jesus korsfästes. Det finns också ritualer som; dop, bröllop, begravning och konfirmation.
När man ha bett en bön så säger man ofta, i faderns och sonens och den Heliga andens namn Amen, för att avsluta bönen.

Det finns ungefär 1,5 miljarder kristna människor i världen.
Det finns olika grenar; ortodoxa kyrkan, katolska kyrkan och den protestantiska kyrkan.
Det finns också några olika symboler också som t.ex. INRI = Jesus från Nasaret, = Kristus monogram och = Korset som Jesus dog på.

I dom flesta religioner har man en bok där det står om många regler som man måste följa. Så är det inte i kristendomen. Dom kristna behöver t.ex. inte be 4 gånger per dag, dom får äta griskött m.m. Men många kristna tycker att det är viktigt att gå i kyrkan varje söndag, men det finns vissa kristna som aldrig går i kyrkan över huvudtaget.

Kristendomen, 2.2 out of 5 based on 12 ratings
| Mer
Betygsätt Kristendomen


Relaterade skolarbeten
Nedanstående är skolarbeten som handlar om Kristendomen eller som på något sätt är relaterade med Kristendomen.

One Response to “Kristendomen”

  1. Torbjörn on 29 Okt 2011 at 2:24 e m #

    Jag har av en slump kommit i på din sidan och upptäckt att det finns vissa fel angående din tolkning av Kristendomen. Jag vill inte kritisera dig, bara upplysa dig…

    Så här va din text

    I dom flesta religioner har man en bok där det står om många regler som man måste följa. Så är det inte i kristendomen.

    ((Det finns regler i Moseboken om hur man skall leva)) + de 10 Guds bud

    Dom kristna behöver t.ex. inte be 4 gånger per dag,

    ((Som sann Kristen skall man be morgon bön, middags bön och afton bön))

    dom får äta griskött m.m.

    (( enligt 3 Moseboken 11 kap vers 7 skall man inte äta gris, inälvor eller blod .)) (Grisen räknas även för Kristna som orent)

    Men många kristna tycker att det är viktigt att gå i kyrkan varje söndag, men det finns vissa kristna som aldrig går i kyrkan över huvudtaget.

    (( Enligt Bibeln skall man helga Söndagen))

    Min vän, det är inte så stor skillnad på Kristendomen, Judendomen eller Islam, när det gäller dessa 3 punkter…

    Annas tycker jag att detta va bra skrivet

    Mvh Torbjörn

Kommentera Kristendomen

« | »


Warning: fopen(./.ips1.txt) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2

Warning: fopen(./.ips1.txt) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2