.nu

Skolarbeten och uppsatser från högstadiet och gymnasiet
Sök skolarbeten

Napoleon Bonaparte

Ämne: Biografier
| Mer

Inledning:

Vi befinner oss i Frankrike den 15 augusti år 1769. Missnöjet sjuder bland folket och växer sig större dag för dag. Den Korsikanska motståndsrörelsen var rasande för att de, mot sin vilja, var ansluta sig till den Franska makten, men allt fler gav upp sina drömmar och planer för att ansluta sig till de starkare.

Mitt i ovädret av stridande viljor finner vi en oas av lugn. Ett ståtligt herrgårdsslott reser sig mitt i en sol av gårdar och skogar. I ett av de svala slottsrummen sover en nyfödd, liten pojke, fortfarande lyckligt omedveten om världens orättvisa och den kommande revolutionen och följande skräckväldet, som närmade sig som en brusande våg mot de höga slottsmurarna. En pojke som i sitt senare liv skulle bli vida känd som kejsaren Napoleon Bonaparte.

Samma pojke, nästan 40 år senare, höjer sitt svärd med en glimt i blicken och leder sina franska trupper mot övermäktiga fiender och går gång på gång vinnande ut ur de blodiga striderna.

Vad var det som krävdes för att få det oskyldigt sovande barnet att växa upp till ett hänsynslöst, militärt geni? Hur reagerade omvärlden på att en adelsman från Korsika leder Europas mäktigaste armé mot alla länder som står i hans väg och lämnar dem dränkta i blod? Kanske de undrade och fasade ifall de skulle bli Napoleons nästa offer, eller kanske de gladde de sig åt att se sina farligaste fiender falla.

Metod och källor:

Jag ägnade en tid åt att lära mig ämnet och leta fram tillförlitlig information. Jag noterade vilka källor jag använde mig av och jämförde dem med andra källor. Jag fann nästan alla källor på Internet, det var där jag kunde få fram årtal och händelser, men informationen huruvida han var omtyckt eller hur han var som person fick jag från muntliga källor.

Efter att jag fått fram pålitlig information och lärt mig lagom mycket om ämnet började jag skriva ner Napoleons historia i kronologisk ordning, från hans födsel till hans barndom, det dök dock upp några smärre problem. Ett dilemma var när man inte kunde hitta siffror och årtal som inte stämde överens med varandra. Källor som sa olika om samma ämne, men det är ett problem som är lätt att kringgå.

Faktatext:

Barndom: Den 15 augusti år 1769 föddes den lilla adelspojken Nabullione Buonaparte i Korsika, som året innan erövrades och blev franskt. Han kunde växa upp i ett tryggt adelsslott där fattigdom, svält och hemlöshet endast var en avlägsen värld. Han kunde somna med en trygg känsla, en känsla som varje barn har rätt att få känna men som alltför få fick känns vid under Frankrikes sena 1700-tal.

Vid fem års ålder sattes Nabullione vid skolbänken. Han studerade hårt och arbetade sig uppåt till de finare skolorna, men hade det väldigt svårt eftersom han var från det nyerövrade Korsika. Han ansågs därför vara barbarisk och djurisk, men han klarade av den svåra tiden och fick senare möjligheten att studera i krigshögskolan i Paris. Efter skolan blev han fänrik artilleriregementet där hans karriär tog fart.

Karriär: 1796 utnämndes han till överbefälhavare, det blev en milstolpe och efter det började Napoleon sina erövringar. Han utkämpade arton slag och gick segrande ut ur dem alla, därmed tillintetgjorde han hotet från Österrike. Napoleon var aldrig den man som nöjde sig med vad han hade, han ville alltid ha mera, och den här gången var det Egypten han ville ha. Om han erövrade Egypten skulle han få fria handelsvägar till Indien och Kina och det skulle gynna Frankrike stort. Tack vare Napoleons lister lyckades de kringgå Storbritanniens arméer och erövra Egypten. Efter erövringen av Egypten lyckades Napoleon bli konsul och senare förste konsul, som var en mycket respektingivande ställning, men han ville ha mer än så.

Kejsare: Den 2 december 1804 i Notre Dame i Paris kröntes Napoleon till Kejsare över Frankrike. Frankrikes befolkning älskade Napoleonoch det var en guldålder som följde för Frankrike. Napoleons största fiende var Storbritannien och om han skulle möta dem i öppen strid skulle risken för förlust vara för stor så då skapade han kontinentalblockaden. Kontinentalblockaden gick ut på att alla europeiska makter av Frankrike förbjöds handla med britterna. Det skulle innebära att Storbritannien svalt och det skulle bli lätt för Napoleons arméer att besegra dem men det var mycket som inte fungerade. Främst var det att varor smugglades i en jämn ström in till Storbritannien.

Som kejsare över Frankrike behövde Napoleon en arvinge och på de grunderna lät han avsluta sitt barnlösa giftermål med Joséphine de Beauharnais och äktade ett år senare den österrikiska prinsessan Marie Louise av Österrike. År 1811 föddes Napoleons son, Napoleon II av Frankrike.

Nedgång och fall: 1812 bestämde Napoleon sig för att bli av med hotet från Ryssland. Han ordnade ett fälttåg som startade sin resa mot ryssland samma år men Ryssland var beredd på ett anfall och bestämde sig för att använda sig av deras mest bisarra taktik. De kallade taktiken för den brända jordens taktik vilket var ett väldigt passande namn. När Napoleons la grande armée stormade in på Ryssland mark var den Ryska armén beredd och de började dra sig tillbaka och brände alla gårdar de passerade vilket resulterade i Napoleons armé varken kom åt fienden eller någon proviant, men de fortsatte envist och hoppades hinna till Moskva innan staden brändes. Den 14 september nådde de fram till ett Moskva som stod i lågor. Napoleons armé hade förlorat sin sista chans till proviant och vintern närmade sig. Napoleon insåg att de inte skulle överleva en vinter i ryssland så han vände snabbt om armén, men för sent. En halv miljon soldater ur la grande armée dog den vinter, i Ryssland, av köld, matbrist och blixtattacker från den Ryska armén. Endast 22 000 soldater av 580 000 lyckades återvända med livet i behåll. Ytterligare ett nederlag följde då Napoleon förlorade nära 80 000 soldater under slaget vid Leipzig i Tyskland.

Napoleon abdikerade det följande året och landsförvisades till ön Elba där han blev guvernör, det var dock inget han trivdes med och bestämde sig strax därefter att ta tillbaka makten. Han rymde en natt med båt till fastlandet där han tågade mot Paris med 1000 soldater och på vägen anslöt sig flera som inte var nöjda med ledarna och ville ha Napoleon tillbaka. Napoleon fick snabbt tillbaka makten men problemen hade skockats. Utanför Frankrikes gränser samlades gemensamma arméer från Storbritannien, Preussen, Nederländerna, Hannover, Nassau och Braunschweig, alla under ledning av Hertigen av Wellington. Napoleon skapade snabbt en armé på 72 000 man och gav sig iväg till Waterloo för att möta fienden som tillsammans hade en styrka på 118 000 soldater. Det blev ett stort nederlag och Frankrike förlorade 47 000 soldater och det var även slutet på Napoleons välde, då han åter igen landsförvisades, den här gången till St. Helena. St. Helena ligger 10 veckors sjöresa utanför Afrikas västkust. Där bodde han i herrgården Longwood i 6 långa år. Den 5 maj 1821 fann man honom död, nu bevisat att det var magcancern som tillslut dödade honom.

Diskussion: Napoleon som person var en väldigt karismatisk människa, han hade en utstrålning och pondus som fick människor att tro och lita på honom. Han hade välsignats med ett stort intellekt och han var enormt begåvad inom krigets konst. Han var född som ledare och folk såg det hos honom. Han kunde gång på gång visa sin begåvning och blev därför väldigt betrodd av Frankrikes befolkning, vilket gjorde det lätt för honom att nå makten, men med varje välsignelse kommer även en förbannelse. Det som fick Napoleon på fall var hans maktgirighet. Han ville hela tiden ha mer än vad han hade och det var ett farligt drag. Han var kejsare över en stormakt men ville styra mer än så, desto högre han klättrade desto vingligare blev det, och tillslut så föll han, och då föll han hårt.

Han var en adelspojke från Korsika, som var en nyerövrad stat av Frankrike, vilket ledde till att han blev illa behandlad av folk i sin omgivning när han var ung. Kanske gav det honom en törst att bevisa att han kunde mer än så, kanske ville han bevisa att han var bättre än de. Om det var det som gav honom modet att nå sig upp mot övermakten, så var det smaken av det mäktiga livet som gav honom blodad tand att vilja ha mer.

För alla Europas länder blev det som att se en tiger växa upp. För dem dök det upp en man som blixtsnabbt tog makten i Frankrike och krossade andra stater. För dem hade tigern slitit sig ur sina bojor och de kunde inte tygla den. Det var bara att vänta på att tigen skulle nå dem och då kunde de bara göra sitt bästa. Många länder gick under men Napoleon hungrade efter för mycket och var därför dömd att förlora.

Även efter Napoleons död märks djupa spår i våran tillvaro, spår som Napoleon under sit liv ristade in. Arvet som lever kvar till idag vittnar om att Napoleon både var en klok och god människa. Han öppnade alla skolor som hade stängts under revolutionen och lät även de fattiga gå i skolan. Han gav alla en chans att visa sina kunskaper och utvecklas. Han atte ihop en lagbok som har kopierats av många länder, särskilt västländerna. Gatunummersystemet var schemalagt av Napoleon, även metersystemet. Napoleon införde även ränta och att man skulle ta skatt på specifika varor.

Sammanfattning:

Detta är en sammanställning över Napoleons liv från hans födsel, hur han växer upp, när han tar makten och sen förlorar den och om hans utfrysta död på st. Helena, till hur han har påverkat oss efter sin död. Jag berättar om hur hann kom till makten och hur han hanterade makten som han hade, vad var hans snedsteg och varför dog han en sådan nedrig död, utfryst från makt och folk.

Napoleon Bonaparte, 3.0 out of 5 based on 20 ratings
| Mer
Betygsätt Napoleon Bonaparte


Relaterade skolarbeten
Nedanstående är skolarbeten som handlar om Napoleon Bonaparte eller som på något sätt är relaterade med Napoleon Bonaparte.

One Response to “Napoleon Bonaparte”

  1. Hugo on 05 Sep 2011 at 11:52 e m #

    Flera fel. Ett öppet slag med England skulle vara bra för Napoleon, men eftersom kejsaren förlorade trafalgar kunde han då inte invadera England. Brittiska armen var extremt liten, nästan lika liten som den tidens svenska Arme. Majoriteten av brittiska hären var inte brittisk alls; I Spanien/Portugal var 50% av brittiska hären portugisisk och 10% spansk. Samma går till Waterloo då de flesta som slogs för England var hollänskt, tyskt eller ifrån Belgien. Och sen var napoleons familj inte precis rik heller utan tvärtom, speciellt när fadern dog. Texten har fler fel men den är helt okej.

Kommentera Napoleon Bonaparte

« | »

'