.nu

Skolarbeten och uppsatser från högstadiet och gymnasiet
Sök skolarbeten

Religionsuppgift

Ämne: Religion
| Mer

Kristendom

Kristendom är en religion, den utgår från att Jesus var Kristus, alltså guds son.
Man brukar säga att kristendomen kom till Sverige ca år 1000, då vikingarna slutat härja.
Kristendomen grundades inte utav Jesus, utav hans Elever( Jesus lärjungar). Det blev för jobbigt för Jesus at åka runt och lära ut allt, därför hade han dom till hjälp. Deras 10 budord var:
1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

2. Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.

3. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad, som missbrukar hans namn.

4. Tänk på sabbatsdagen, så att du helgar den.

5. Hedra din far och din mor, så att du får leva länge i det land som HERREN, din Gud, ger dig.

6. Du skall inte mörda.

7. Du skall inte begå äktenskapsbrott.

8. Du skall inte stjäla.

9. Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.

10. Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.
De 12 lärjungarna började predika och sedan började de sprida runt hans lära. Posteln Jakob var en av de 12 lärjungarna, Jakob blev en ledare för den kristna församlingen i Jerusalem, men avrättades bara några år efter Jesus död, han avrättades någon gång mellan år 26 och 36 efter Kristus. När kung Herodes förföljde de kristna var Jakob en av de första att halshuggas.

Kristna trodde bra på en gud, liksom judar och muslimer, bland judendom och islam rankas kristendomen som en abrahamitisk religion därför att de har samma stamfar. 1054 så skedde en splittring, kristendomen delade sig till katoliker, ortodoxa och protestantiska.

Det fanns en del regler att veta när man var kristen två av dem är, man fick inte äta fläsk (gris), och alla muslimer skulle ha en huvudbonad på sig.

Islam

Islam största profet hette Muhammed och levde 570-632, han föddes i Mekka.
Enligt koranen så reste Muhammed i en dröm till “den mest avlägsna böneplatsen”, troligen i Jerusalem, och från Jerusalem färdades han till himmelen. Himmelsfärden brukar kallas för miraj. År 610 fick Mohammed en uppenbarelse av ängeln Gabriel som sa att han skulle ge sig av och predika, uppenbarelserna fortsatte enda till Muhammeds död. Egentligen tror jag inte på änglar och sånt, men när man hör det i en “historia” så låter det här ganska trovärdigt.
Alla uppenbarelserna skrevs upp och finns i koranen, koranen är islams heliga skrift. Islam har fem viktiga grundpelare, grundpelarna är handlingar som är en religiös plikt.
Trosbekännelsen, shahada, den består av orden “Ingen gud utom Gud, Muhammed är Guds sändebud”.
Tidebönen, salat, man ber 5 gånger om dagen, man vänder sig mot mekka, mekka är en viktigt plats för muslimer. Ibland så kan man gå till en moské och be en bön tillsammans. Den som leder bönen kallas imam.
Fastan, sawn. Fastan håller rum under månaden ramadan.
Allmosan, zakat, är en avgift som främst används för att hjälpa fattiga.
Vallfärden, hajj, är en vallfärd till Mekka.
Jag tycker att det är onödigt att be 5 gånger om dagen, skulle det inte räcka att be en lång bön en gång om dagen? Det tycker jag i alla fall. Men det är som deras “tradition”

Likheter och skillnader

Likheter
Båda religionerna har heliga böcker, islam har koranen och kristendomen har bibeln. Båda böckerna visar guds budskap till människorna. Båda går i kyrkan/moské och kontaktar sin gud genom att be i den. Båda har en gud de tror på, fast inte samma eftersom de e olika religioner. Islam tror på Allah och de kristna tror på gud. Om man går i kyrkan/moskén och ber och hedrar sin gud så kommer man till himmelen, men om man inte så kommer man till helvetet, eller så kallad underjorden. När man går i Moskén så har man imam, han som leder bönen, om man är kristen så har man präster och munkar.
Skillnader
I den islamska tron så tror man bar på en enda gud “den enda guden”. Men i kristendomen så visar sig guden som tre, fader, sonen och den heliga andens namn.
De båda har en helig bok, men de kristna har bibeln och de islamska har koranen. Islam och kristendomen firar inte samma saker, t.ex. att islam inte firar julafton men de gör de kristna. De firar inte julafton för att de inte har någon Jesus födelse att fira, de har ingen Jesus utan de har Allah och Muhammed. De kristna fastar inte men det gör de islamska, Jesus fastade därför fastade dom, de vill lida med Jesus.
Jag tycker att båda religionerna verkar ganska så lika, men det finns vissa saker som är olika. Annars e de väldigt sammanställda.

Muhammed

Muhammed är islams profet och föddes 570 i Mekka. Hans föräldrar dog tidigt och han växte upp hos sin farbror, sedan så gifte han sig medKhaidja, sen när hon dog så gifte han om sig med flera kvinnor. I koranen så står det att Muhammed fick sin första uppenbarelse 610. Man vet det därför att alla hans uppenbarelser skrevs upp i koranen. Han kunde inte skriva själv så han gick till andra som kunde skriva och bad om hjälp. År 622 så flydde Muhammed till Medina, därför att många ogillade han och hans tro och budskap.

Koranen

Koranen är islams heliga skrift och en samling uppenbarelser som profeten Muhammed fick från gud. Gud skickade ner ängeln Gabriel till Muhammed.
Koranen är skriven på arabiska och därför har just arabiska blivit islams språk.
Koranen är indelad i 114 kapitel, kapitel kallas för suror. I koranen så beskrivs de muslimska tron och de regler som en muslim ska leva efter, det finns också berättelser, berättelserna finns också i bibeln.

Bibeln

I bibeln finn det en samling texter och skrifter för judendomen och kristendomen. Ordet bibeln kommer egentligen från latin, de betyder böcker. Och bibeln är en samling av böcker. Bibeln delas in i nya testamentet och de gamla testamentet.

Jag tycker att jag har fått med ganska många viktiga saker i min text, jag hoppas att jag når upp till röd pist som jag hade tänkt mig. Jag tyckte inte att arbetet kanske var det roligaste men nu har jag lärt mig lite mer och hoppas att du gillar det och förstod vad jag har skrivit. Jag tog med lite extra om koranen och bibeln för att jag tycker det är viktigt att veta när man läser så att man inte bara läser och inte vet vad en koran och bibel är.

Anna Alebark

Religionsuppgift, 2.2 out of 5 based on 32 ratings
| Mer
Betygsätt Religionsuppgift


Relaterade skolarbeten
Nedanstående är skolarbeten som handlar om Religionsuppgift eller som på något sätt är relaterade med Religionsuppgift.
  • No related posts

4 Responses to “Religionsuppgift”

  1. Zakarias Artman on 15 Dec 2008 at 4:11 e m #

    Detta är inte kristendom!!! Du har ju missuppfattat det helt!
    Kristendomen utgår från att Jesus är Gud, ja det är sant men det mest centrala i kristendomen är att Jesus dog för alla människor eftersom de själv med sin synd är dödsdömda. Aposteln Jakob och församlingsledaren/skribenten Jakob är inte samma person!

    “Det fanns en del regler att veta när man var kristen två av dem är, man fick inte äta fläsk (gris), och alla muslimer skulle ha en huvudbonad på sig.”
    Vad menar du med det? Får inte kristna äta fläsk menar du?!!!
    Läs Apg 11:5 ff

    “Om man går i kyrkan/moskén och ber och hedrar sin gud så kommer man till himmelen, men om man inte så kommer man till helvetet.” – Här har du missat hela poängen med kristendomen. Det du beskriver säger ju att man måste göra en massa saker. Det enda man behöver göra är att bekänna att man är syndig; ta emot Guds förlåtelse – dvs. tacka ja till Jesus erbjudande att ta ens straff på sig; och bekänna att Jesus är Gud och ha honom som Gud över sig själv!

  2. Zakarias Artman on 15 Dec 2008 at 4:12 e m #

    Ef 2:8-10

  3. Daniel Eriksson Wallin on 11 Dec 2009 at 12:19 e m #

    grundfaktan på denna artikel är helt fel. det håller jag med om Zakarias Artman, men kristendomen tror inte att Jesus är gud, tekniskt sett tror de på 3 gudar. Jesus Kristus Son, Gud och Den Heliga Anden är var kristendom har som “gudar”, men jesus är i själva centret av kristendomen och kan upfattas som gud. han var guds son och hans profett för kristendom och räddare till människorna från deras synder. allt annat som du skrivit Zakarias stämmer.

    angående artikeln, man ska inte ens läsa en artikel där han som skriver lyckas pressa in hela kristendomen i 7 små meningar + de 10 guds budorden och inte ens kan stava till “att”, till att börja med borde han ha nämt skillnaderna på katolsk kristendom och protestantisk kristendom, sedan tycker jag i mesta dels att han skrev den när han verkar veta lika mycket som vanliga människor gör om kristendomen (vanligt folk inom protestantiska kristendomen, vilket är den största delen av de kristna, föds in i kristendomen men forskar inte så mycket om det). satsa på och skriva dina egna uppsatser istället för att tro att folk ska bygga sina egna fakta texter på, i min mening, sådant här “skit”. jag som högstadie elev skulle inte ens ha en tanke att använda denna artikel som grundfakta i någon av mina SO/Religons uppgifter/uppsatser eller prov.

  4. Zakarias Artman on 20 Mar 2010 at 1:46 e m #

    Jesus är Gud. Gud är treenig.
    Rom 10:9 Om du därför med din mun bekänner att Jesus är HERREN* och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.

    *JHVH

Kommentera Religionsuppgift

« | »

'