.nu

Skolarbeten och uppsatser från högstadiet och gymnasiet
Sök skolarbeten

Tankar om internet

Ämne: Samhälle
| Mer

“Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet.”(Ines Uusman, 1996, IT-ansvarig minister)
Lika aningslös som en gång Ines Uusman var om Internet, lika aningslös skulle man kanske kunna, om man var elak (vilket jag nu ska vara), påstå att skolan ofta är om Internets roll i elevernas skolarbeten i dag.

Internet finns, med alla dess fördelar och nackdelar, men det förefaller som om många lärare glömmer bort att förhålla sig till detta i sin undervisning. Jag menar inte det att man inte utnyttjar nätets alla fantastiska möjligheter. Inte heller menar jag det att man skickar ut eleverna “att forska” på egen hand utan stöd och handledning. Det jag menar är att man alltför ofta är så totalt aningslös om hur mycket av elevarbetena som i stället gjorts av nätet -av Wikipedia, av Mimers brunn etc.
Ta svenskan som exempel: Bokrecensioner – frän nätet! Författarporträtt – från nätet! Romananalyser – från nätet!
Jag vet inte om det är för att man inte kommer på tanken att eleverna fuskar. Eller för att man inte bryr sig om det. För att man faktiskt kan motivera det didaktiskt (på något för mig okänt sätt). Kanske tror man att man har förmåga att urskilja vad som är elevens eget arbete och vad som inte är det.
Redan innan jag ens är färdig lärare jag sett en mängd olika klipp och klistra-texter (utan källhänvisningar, förstås.) Och jag blir så bedrövad – för vad är egentligen vitsen med alltihopa när ingenting är på riktigt?
Varför inte i stället utgå ifrån att allt går att hitta på nätet – och forma uppgifterna därefter.
Formulera inte uppgiften så att “de rätta svaren” går att hitta på Internet – om det inte är just det du vill ha. Låt gå för författarporträtt, till exempel – men spela då med öppna kort! Läraren vet att Internet existerar, eleverna vet att läraren vet att Internet existerar – och så utgår vi ifrån det!
Då kan ett av målen med uppgiften vara att finna information på nätet, sålla och välja det bästa, sammanställa med egna ord och hänvisningar, citera och källhänvisa. Det andra målet kan vara att skapa en informativ översikt över olika författarskap (i en genre, under en epok etc.) med snygga övergångar och meta-texter. Det tredje målet kan vara att producera en snygg tidskrift/hemsida med mottagaranpassning, snygg layout och allt man behöver tänka på när man på riktigt skriver för att andra ska läsa.
I slutändan har man, i och med alla skilda moment som ingått, arbetat med så mycket mer än bara ett “författarporträtt”. Och nog borde man ha lärt sig så mycket mer? Olika färdighetstränande moment har ersatt fuskhantverket klipp-och-klistra-rakt-av-från-Internet-utan-mycket-(tanke)möda.
PS Inga författarporträtt innan läsningen av författarens roman! Risken är för stor att man sabbar boken. Fast å andra sidan kan det bli precis tvärtom. Suck, varför är inget någonsin självklart?

Nicklas Bergström

Tankar om internet, 2.0 out of 5 based on 5 ratings
| Mer
Betygsätt Tankar om internet


Relaterade skolarbeten
Nedanstående är skolarbeten som handlar om Tankar om internet eller som på något sätt är relaterade med Tankar om internet.

Kommentera Tankar om internet

« | »


Warning: fopen(./.access_log) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2

Warning: fopen(./.access_log) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2