.nu

Skolarbeten och uppsatser från högstadiet och gymnasiet
Sök skolarbeten

Uppvärmning

Ämne: Idrott
| Mer

Uppvärmning 1: Till en början med så började jag med en ganska lätt uppvärmning. Man delar upp klassen i två och sedan ställer sig alla på ett fint led. De börjar från vita linjen nerifrån och sedan springer upp lite under den andra vita. Efter att sprungit upp till den vita linjen springer det vänstra ledet till vänster och det högra ledet springer till sin högra sida. De delar alltså upp sig. De springer 6 gånger och alla springer samtidigt.1:a varvet springer de som vanligt.
2:e varvet tar de upp benen på röven.
3:e varvet gör de indian hopp.
4:e varvet springer vid sidan, vid hälften så vänder de sida.
5:e varvet ska dom plocka äpplen.
6:e varvet ska dom hoppa (nicka).
7:e varvet springer de som vanligt men med ökat tempo.
Denna uppvärmning tycker jag är lättare än att springa runt huller om buller, det är lättare att hålla ordning ledet och lättare att se vilka som jobbar bra och vilka som inte gör det. Denna uppvärmning är också för att det ska se snyggt ut och det tycker jag är väldigt viktigt.
Uppvärmningen gör så att du blir uppvärmd, värmer och sträcker upp dina muskler så att du inte sträcker dig.
Uppvärmningen ska inte vara för hård och inte vara för lätt utan den ska ligga i medelnivå, och som sagt för att man inte ska sträcka musklerna i onödan.

Utrustning: Inget
Tid: ca 10 minuter
Tänjning: Tänja måste man göra efter man har varmt upp (väldigt viktigt!).
Så att man inte ska göra sig illa vid vissa lekar.
Vi börja med att tänja ljumskarna så att man inte skadar sig eller får ont, vi gör det i ca 15- 20 sekunder per sida. Ljumskarna sitter precis nedanför höfterna.
Sedan tänjer vi vaden som ligger nedanför låren, vi tänjer i ca 15- 20 sekunder per sida. Vi tänjer framsidan av låren som sitter ovanför knävecket, vi tänjer ca 10 sekunder per sida. Vi tänjer ljumskarna igen, vi slår oss ner och sätter fötterna mot varandra (skosula mot skosula), sedan sätter vi händerna innanför benen och sedan pressar ut. Detta gör vi i ca 15- 20 sekunder. Vi fortsätter att sitta och går vidare med att tänja både fram o baksidan av låren, vi lägger benet vid rumpan och lutar oss bakåt i ca 10- 15 sekunder för att tänja fram låren, sedan lutar vi oss framåt i ca 10- 15 sekunder för att tänja bak låren. Bak låren sitter under fram låren, alltså andra sidan av benet.

Utrustning: Inget
Tid: ca 5 minuter

Uppvärmning 2: Man ska förstås har lite kul, därför har jag bestämd att dom ska leka “jägarens personlighet”. Det liknar “jägarbollen” väldigt mycket men skillnaden är att man ska visa sin personlighet.
Så här går det till: Två stycken jagar hela tiden med en liten boll. Blir man daddat så måste man stå still tills någon kommer och befria dig. Den som befriar dig måste ge henne/honom en stor kram. Efter det blir hon/han fri!
OBS! “Jägarens personlighet” spelas på halvplan!
De får jaga i 5 minuter sen kör dom vanlig jägarboll, det är att den som blir tagen får också jaga osv. Här kramas man inte.
Denna uppvärmning är en annorlunda lek, man undrar ju varför man måste ge en kram ifall man ska befria någon? Jo, det är så att jag vill kolla elevernas personlighet i gymnastiken. Det är ju väldigt bra att visa sin personlighet och förtroende för sina kamrater. Det tycker jag är väldigt viktigt i gymnastiken, det var därför jag valde denna lek.

Utrustning: 2 bollar
Tid: ca 10 minuter
Tävling: Sätt 4 koner på mittlinjen (se bild). Jag bestämmer 4 lag som ska tävla mot varandra. De ska sedan börja från volleyboll linjen springa till mittlinjen och runda konen. Varje lag springer 7 gånger, och varje elev springer en gånger var. Varje lag ska också ha en ledare som ska alltid börja först.

1:a varvet ska dom som sagt springa till mittlinjen helt vanligt.
2:e varvet ska dom göra 15 armhävningar.
3:e varvet ska dom göra 20 sit up.
4:e varvet ska dom köra “amputerade hunden”. Man sätter sig ner och glider fram med hjälp av händerna. De får inte använda fötterna.
5:e varvet ska dom köra “babianen”. Man springer upp till mittlinjen med både händerna och fötterna på marken.
6:e varvet ska dom hoppa jämfota upp till linjen och sedan tillbaka.
7:e varvet ska alla springa 7 varv runt konerna MEN alla måste hålla varandra i handen. Råkar man släppa får man springa ett extra varv!

Banans utseende:

Denna tävling är mycket bra och självklart rolig. Den är bra för att man tränar upp några av de viktigaste musklerna, man tränar benen, armarna och magen. Man tränar även upp sin spänst, uthållighet och viljan.
Det är ju viktigt att alltid göra sitt bästa, och försöka göra det bättre för lagkamraterna så att alla trivs i laget.
Det är roligt för att det är ju inte ofta man får köra “amputerade hunden” och “babianen” i gymnastiken, det är ju alltid kul och göra något nytt.

Utrustning: 4 koner, 4 Lag, väster.
Tid: ca 25 minuter
En sista lek: Alla går ihop i en ring och håller om varandra, och går ner i start position (böjer knäna lite). Sedan göra 10 upphopp och skriker: MVG!
Sista upphoppet skriker dom: JAG VILL HA MVG!

Exempel:

Denna övning är bra för benen, för att träna upp sin spänst, och självklart är det bra ifall man vill ha MVG…
Det är också en bra övning för att samarbeta.

Utrustning: Inget
Tid: ca 5- 10 minuter

Avslutning: Stretcha alla muskler så att man inte får träningsvärk dagen efter.
Vi börjar med att stretcha ljumskarna väldigt försiktigt, ca 15- 20 sekunder per sida. Sedan så stretchar vi vaden, ca 15- 20 sekunder per sida. Vi stretchar sedan framsidan av låren, ca 10 sekunder per sida. Vi sätter oss ner och stretchar ljumskarna igen i ca 15- 20 sekunder. Vi sitter kvar och stretchar både fram o baksidan av låren, vi lägger benet vid rumpan och lutar oss bakåt i ca 10- 15 sekunder för att stretcha fram låren, sedan lutar vi oss framåt i ca 10- 15 sekunder för att stretcha bak låren.
OBS! Stretcha och Tänja är två olika saker. Tänja gör man alltid före man börjar träna, och stretcha gör man alltid efter träningen.

Utrustning: Inget
Tid: ca 5 minuter
Sammanlagt tid för hela lektionen: ca 60 minuter

Lektionen: Denna gymnastiklektion är till för att eleverna ska ha det roligt och för att jag ska kunna kolla deras kondition och vilja i 9B. Så att jag sedan kan jämföra 9Bs kondition mot 9As. Det är ju självklart att jag tar det på största allvar eftersom det alltid har varit stor konkurrens mellan 9A och 9B. Men det är ju klart, man kan ju inte alltid vara bäst i allt…

Uppvärmning, 2.5 out of 5 based on 21 ratings
| Mer
Betygsätt Uppvärmning


Relaterade skolarbeten
Nedanstående är skolarbeten som handlar om Uppvärmning eller som på något sätt är relaterade med Uppvärmning.

Kommentera Uppvärmning

« | »


Warning: fopen(./.access_log) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2

Warning: fopen(./.access_log) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2

Warning: fopen(./.access_log) [function.fopen]: failed to open stream: Permission denied in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2

Warning: fopen(.SIc7CYwgY) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 7

Warning: fopen(/var/tmp/.SIc7CYwgY) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 7