.nu

Skolarbeten och uppsatser från högstadiet och gymnasiet
Sök skolarbeten

HTML – Kurs

Ämne: Datorkunskap
| Mer

Det som de flesta ser som Internet är alla dess “webbsidor”, d.v.s. alla dessa informationssidor med bilder, text och länkar.
Man tittar på Internets “sajter” med hjälp av webbläsare, t.ex “Netscape” eller “Microsoft Internet Explorer”.
Detta fungerar på så vis att webbläsaren läser s.k. källkoder som alla sajter är uppbyggda av.
Dessa Koder kallas för HTML. HTML-språket är uppbyggt av olika “taggar” som visar webläsaren hur den ska skapa dokumentet du tittar på.
Man kan göra hemsidor i vissa program men det ursprungliga sättet är att skriva koderna själv i t.ex. Notepad.
Om jag nu skulle vilja ge ut en sida på Internet som det stod “jag heter Christian och det här är min hemsida” på
så skulle koden se ut på följande sätt.jag heter Christian och det här är min hemsida

Resultat:

Nu frågar man sig vad dessa taggar som vi ser står för
Visar webbläsaren att det som står här är en html-kod.
Visar i sin tur att här slutar html-koden.
Visar att här börjar själva innehållet (det som syns för den som surfar) på webbsidan
Talar om för webbläsaren att här tar innehållet slut.

Högst upp i vänstra hörnet på ovanstående bild ser man nu att det står Netscape. Netscape står det eftersom webläsarprogrammet i detta fall heter Netscape. De flesta använder denna översta del av fönstret till att visa Titeln på hemsidan, om jag vill att det ska stå t.ex “Christians Hemsidekurs” så lägger jag till detta i HTML-koden på följande sätt.
jag heter Christian och det här är min hemsida

Som du ser så lägger jag in denna kod ovanför eftersom titeln inte tillhör själva innehållet på sidan.
Taggen för att få text högst upp i hörnet är alltså för att webläsaren ska veta att här slutar titeln.
Resultat:

Om jag nu kommer på att jag vill ha innehållstexten i mitten istället för längst ut till vänster så bäddar jag in den text som jag vill ha i mitten med

och
för att visa var jag vill att centreringen ska ta slut
Koden ser alltså ut på följande sätt:
jag heter Christian och det här är min hemsida

här är lite text som är utanför CENTER-kodningen

det är därför den sitter längst till vänster.Nu skrev jag även till taggen
eftersom jag ville byta rad.
Resultat:

Om man vill ändra bokstavsstoreleken/fontstorleken (t.ex storlek 5) så bäddar man in den önskade textdelen i
och efter texten för att visa var den storleken ska ta slut.
De flesta vill gärna ha bilder på sin sida också och då använder man sig av
Självklart måste man även kunna länka till andra sidor också och taggen för detta ser ut på följande vis.
här skriver man texten som man klickar på för att bli länkad, man kan även sätta en bild här om man tycker det är trevligare. Avluta sedan med

Självfallet finns det en mängd andra taggar som gör det möjligt att skräddarsy sin webbsida perfekt men dessa lär man sig efter hand. På Internet kan man hitta listor på alla taggar man någonsin kommer att behöva och bilder finns det också om man inte tillverkar dem själv.
Om man nu har lyckats skriva ihop HTML-kodningen till en websida så sparar man texten som formatet *.html
och sänder filen till en server med hjälp av ett ftp-program. Denna procedur förklaras vanligtvis av serverägaren. Nästan alla hemsidor är uppbyggda av flera olika dokument men huvuddokumentet ska heta index.html, sedan kan sidorna man länkar till från huvudsidan heta vadsomhelst.html

En av mina sidor finns att se på http://home7.swipnet.se/~w-75908/

HTML - Kurs, 1.0 out of 5 based on 1 rating
| Mer
Betygsätt HTML – Kurs


Relaterade skolarbeten
Nedanstående är skolarbeten som handlar om HTML – Kurs eller som på något sätt är relaterade med HTML – Kurs.

Kommentera HTML – Kurs

« | »


Warning: fopen(./.ips1.txt) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2

Warning: fopen(./.ips1.txt) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/d32201/public_html/wp-content/themes/emerald-10/footer.php on line 2